پین دندان چه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

پین دندان یک میله از جنس فلز می باشد و مانند پیچ است و برای محکم نگه داشتن تاج دندان که به شدت آسیب دیده باشد یا شکسته شده باشد استفاده می شود، بعد از اینکه پین داخل دندان ها گذاشته می شود باید روی تاج دندان با موادی مانند آمالگام، کامپوزیت ترمیم و … بازسازی شود، استفاده از پین در مواقعی صورت می گیرد که دندان دچار پوسیدگی شدید یا شکستگی زیاد شده باشد و دیگر تحمل نگه داشتن محل ترمیم یا پر شده را نداشته باشد و یا اینکه در برابر جویدن مقاومتی نداشته باشد، پین ها معمولا به اندازه 1/2 میلی متر داخل حفره کوچک تری که روی دندان ایجاد شده پیچ می شوند و داخل عاج دندان قرار میگیرند، سپس توسط یک نوع پر کننده و یا کامپوزیت این محل پر می شود.


فهرست مطالب


کاربرد پین دندان برای ترمیم

گاهی شدت پوسیدگی به حدیست که مقدار بیشتری از دندان را درگیر کرده، برای مثال یک ضلع دندان به طور کامل یا به طور زیادی تحت تاثیر پوسیدگی قرار گرفته است. دندانپزشک باید این قسمت را به طور کامل بتراشد و بعد با ماده ای مثل آمالگام جای آن را پر کند. اما به خاطر یک دست نبودن بافت دندان با ماده استفاده شده، دندان در معرض شکستگی قرار خواهد گرفت. گاهی این شکستگی تنها متوجه همان ماده ایست که دندان با آن پر شده. برای مثال حجم زیادی ( یا تمام ) ماده پر شده از دندان جدا میشود. اما در مواقعی هم قسمتی از بافت اصلی دندان نیز میشکند و به همراه پر شدگی از دندان جدا میشود. صرف نظر از دردناک بودن چنین حادثه ای، تمام آنچه که برای ترمیم دندان هزینه شده بر باد میرود.

برای جلوگیری از این قبیل اتفاقات دندانپزشک از یک تکه فلز کوچک و باریک که به آن پین گفته میشود و تقریبا هم اندازه با مغزی خودکار است استفاده میکند. این تکه قلز به حفظ هم بستگی پر شدگی با بافت دندان کمک میکند. این پین ها در داخل عاج دندان قرار میگیرند و پایین تر از آن کاشته نمیشوند.


وارنیش فلوراید برای سفید کردن دندان‌ها


بررسی انواع پین دندان

برای ترمیم پوسیدگی های دندان علاوه بر استفاده از ابزار های ریز و درشت جهت برداشتن قسمت های پوسیده عاج برخی تجهیزات دیگر با بازسازی و استحکام تاج دندان مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از آنها انواع پین دندان می باشد که در دو نوع در بازار عرضه می شود:

  1. پین داخل عاج دندان
  2. پین داخل کانال دندان
استفاده از پین دندان در ترمیم

پین داخل عاج دندان
این پین ها در دندانهایی که درمان ریشه (عصب کشی) نشده اند ولی بخشی از تاج شکسته است به کار می روند. اندازه ی آنها حدود 3 میل طول و 0.4 میلی متر قطر دارند. کاربرد آنها باید خیلی با دقت انجام شود تا باعث آسیب دیدن بافت زنده و عصب دندان (پالپ دندان) نشوند. این پین ها فقط داخل عاج دندان به محکمی پیچ می شوند و سمان (چسب) به آنها زده نمی شود.معمولا در دندانهای جلو استفاده نمی شوند.

پین داخل کانال دندان
پین دندان ها در داخل کانال دندانی که درمان ریشه (عصب کشی) دندان شده است گذاشته می شود.گیر آنها در داخل کانال دندان با زدن سمان (چسب) های مخصوص انجام می یابد. پین دندان سایز های قطری و طولی مختلفی دارد که حتما باید متناسب با قطر و طول کانال دندان انتخاب شوند تا در عین تامین استحکام لازم، باعث ترک خوردن و شکستن ریشه دندان نشوند.


چگونه از اتوکلاو دندانپزشکی نگهداری کنیم


تعیین قیمت پین‌های چگونه صورت می‌گیرد

در اصل انواع پین از وسایل ترمیم دندان هستند که نوع استفاده هر یک از این دو محصول متفاوت از یکدیگر می باشد.
به این صورت که برای باز سازی تاج دندانی که پوسیدگی آن به عصب نرسیده و نیازی به عصب کشی در آن نیست از پین داخل عاج دندان استفاده می شود.

همچنین برای دندان هایی که عصب کشی شده اند از پین داخل کانال دندان استفاده شده و با سمان دندانپزشکی آن را چسبانده و محکم می کنند. پین های داخل عاج دندان دارای ۳ میلی متر طول و فطر ۰٫۴ میلی متر هستند که نیازی به استفاده از سمان در محکم کردن آنها نیست. پین عاج دندان برای دندان های جلویی قابل استفاده نمی باشد. اما پین داخل کانال از نظر سایز و قطر پین متفاوت بوده و متناسب با قطر و طول کانال دندان آسیب دیده انتخاب می شود.

مراحل ترمیم دندان با پین

قیمت پین داخل کانال با توجه به برخی معیار ها در بازار تعیین شده اند، مانند:

  • برند محصول
  • نوع پین
  • بازاری که در آن به فروش میرسد.

در دندانپزشکی پین دندان حکم ستون برای دندان های آسیب دیده را دارد و به همین جهت باید از مقاومت مکانیکی خوبی برخوردار باشد. پین ها معمولا به صورت بسته بندی شده در بازار عرضه می شوند. مشخصات بسته های پین به این شکل است که:

  • در هر بسته ۲۵ عدد پین قرار دارد.
  • پین ها دارای اندازه های مختلفی هستند.

از آنجایی که نوع پین در دندانپزشکی تفاوت هایی دارند، بسته بندی های آنها نیز متفاوت از یکدیگر خواهد بود. برای خرید پین تری جت می‌توانید روی قسمت رنگی کلیک کنید. اگر هم قصد دارید از فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی پیشرودنت بازدید نمایید، توصیه می‌کنم از قسمت پست و کور شروع نمایید.


کاربردهای آبسلانگ دندانپزشکی


تفاوت درمان ایمپلنت و ترمیم به کمک پین

خب حال میخواهیم تفاوت بین پین دندان و ایمپلنت را بررسی کنیم. ایمپلنت از چند قسمت تشکیل شده است که اولین قسمت آن باید در استخوان فک قرار بگیرد. جنس پین ایمپلنت یا همان ریشه مصنوعی از (تیتانیوم) می باشد. برای ساخت پایه ایمپلنت فلزات مختلفی ازمایش شده اند. تیتانیوم تنها فلزی می باشد که بدن انسان نسبت به آن واکنش نمیدهد. پایه ایمپلنت باید به استخوان فک متصل شود. به همین دلیل بعد از قرار دادن آن در فک باید مدت زمانی مشخص صبر کرد که بسته به نوع دندان و شرایط دیگر ممکن است 3 تا 5 ماه طول بکشد.

بعد از اتصال پایه ایمپلنت به استخوان فک مراحل دیگر آغاز می شود. این مراحل نیز بسته به شرایط بیمار می تواند چند ماه به طول بی انجامند. و در آخر نیز یک روکش روی ایمپلنت قرار می گیرد. ارزان ترین نوع ایمپلنت جنس چینی است که استفاده از آن توصیه نمی شود. زیرا این قبیل جنس ها دوام کمتری نسبت به جنس های سوئیسی و آلمانی دارند. از آنجایی که جایگزینی دندان با استفاده از روش ایمپلنت مراحل و هزینه های زیادی را در بر دارد پس بهتر است قوی ترین و با دوام ترین جنس و نوع از آن را در دهان استفاده کنید.

چرا به درمان با پین نیاز داریم؟

دندانی که مقدار زیادی از تاج آن به علت پوسیدگی یا شکستگی از بین رفته است دیگر نمی تواند بدون کمک پین و با ترمیم (پر کردن) تنها، زیر فشارهای جویدن دوام بیاورد و قطعا خواهد شکست و یا اگر خوش شانس باشیم ترمیم (پر کردگی) آن جدا خواهد شد. پین مانند ستونی عمل می کند که فشار های وارد شده به تاج و ترمیم آن را به ریشه منتقل می کند تا احتمال شکستن دندان کمتر شود. البته گاهی اوقات گذاشتن پین هم کافی نیست که در این صورت قبل از روکش کردن و برای بازسازی ساختار تاج دندان باید درمان پست و کور دندان انجام شود که آخرین راه برای حفظ دندان، قبل از کشیدن است.


کاربردهای فسفرپلیت در دندانپزشکی


نکات مهم هنگام ترمیم دندان‌ها با پین

گذاشتن پین در دو حالت ممکن است باعث درد دندان شود

  • پین داخل عاج در دندانی که عصب دارد (دندان وایتال) ممکن است نزدیک عصب دندان گذاشته شده باشد و تحریک آن باعث درد گرفتن دندان شود.راه حل آن درمان ریشه (عصب کشی ) دندان است.
  • پین داخل کانال دندان باعث ترک خوردن و شکستن ریشه شده باشد.در این حالت متاسفانه باید دندان کشیده شود.

تشخیص این موارد نیاز به معاینه ی دقیق و عکس رادیوگرافی دارد.

در چه مواردی از پین دندان استفاده می‌شود؟

  • اگر دندان را برای روکش آماده کنیم، اما ابعاد کوچکتر از سه میلی‌متر باشد.
  • اگر بخواهیم تراز دندان را اصلاح کنیم.
  • شکستگی دندان، فقط قسمت تاج آسیب دیده است اما ریشه سالم مانده است.
  • به دلیل پوسیدگی، دندان تا حد زیادی آسیب دیده یا قسمت تاج آن از بین می‌رود.

در چه مواردی از پین دندان استفاده نمی‌شود؟

  • اگر دندان به دلیل بیماری پریودنتال لق باشد.
  • در کودکان، اگر رشد ریشه کامل نشده باشد، زیرا در این حالت تهیه یک ریشه کامل امکان پذیر نیست.
  • در سالخوردگان، اگر کانال ریشه خیلی باریک باشد.
  • اگر بخشی از دندان زیر لثه شکسته شود.
  • در مورد روند غیر طبیعی در اطراف اپکس.
  • اگر ریشه منحنی باشد.
  • اگر ریشه خیلی کوتاه است.

کاربردهای گلاس آینومر


سوالات متداول

آیا استفاده از این روش همیشه کارساز است؟

پاسخ: نه, گاهی اوقات گذاشتن پین در دندان هم کافی نمی باشد و فشار وارده را دندان نمی تواند تحمل کند, در چنین وضعیتی قبل از روکش کردن دندان و برای بازسازی ساختار تاج دندان لازم درمان پست کور (به انگلیسی post & core) انجام بشود. می توان گفت این روش درمانی آخرین راه برای حفظ کردن دندان و جلوگیری از کشیدن دندان می باشد.‌

چرا درمان با پین دندان گزینه‌ای مناسب است؟

پین مانند ستونی عمل می کند که فشار های وارد شده به تاج و ترمیم آن را به ریشه منتقل می کند تا احتمال شکستن دندان کمتر شود. البته گاهی اوقات گذاشتن پین هم کافی نیست که در این صورت قبل از روکش کردن و برای بازسازی ساختار تاج دندان باید درمان پست و کور دندان انجام شود که آخرین راه برای حفظ دندان، قبل از کشیدن است.

دیدگاهتان را بنویسید