مزایای استفاده از نایت گارد دندانپزشکی

نایت گارد ابزاری است که داخل دهان برروی دندانها قرار داده می شود. جهت مقابله با دندان قروچه ( Bruxism ) و فشردن دندانها به یکدیگر (clenching) هنگام خواب. که بعنوان یک لایه محافظ بین دندانهای بالا و پایین عمل می کند و از اعمال فشار بر روی دندانها می کاهد.


فهرست مطالب


نایت گارد چیست

نایت گارد یک محافظ دندانی پلاستیکی است که روی دندان های بالایی را پوشش می دهد. هنگام فشار دادن دندان ها یا دندان قروچه نیروی زیادی به نایت گارد وارد می شود.

به جایی که دندان تحت فشار قرار بگیرد، نایت گارد باعث می شود که از آسیب دیدگی دندان ها به یکدیگر جلوگیری شود. بدون آن ممکن است مشکلاتی از جمله پوسیدگی، حفره های دندانی و حساسیت دندان اتفاق بیفتد و همچنین احتمال شکستگی و ترک دندانی هم هست و در نتیجه فرد باید درمان و ترمیم را انجام دهد.


بهترین مواد برای ضدعفونی کردن کانال


انواع Night Guard

محافظ های دهان پیش ساخته: از قبل ساخته شده و آماده استفاده هستند. آنها ارزان قیمت هستند و در اکثر فروشگاه های خوب ورزشی و داروخانه ها قابل خریداری هستند. با این حال ، برای تنظیم تناسب آنها ، کارهای اندکی انجام می شود. تنفس و صحبت کردن را دشوار می کنند و محافظت کمی دارند. دندانپزشکان استفاده از آنها را توصیه نمی کنند.

محافظ دهان بویل اند بایت: محافظ بویل اند بایت را نیز می توانید در بسیاری از فروشگاه های کالاهای ورزشی خریداری کنید. ممکن است مناسب تر از محافظ های آماده موجود باشد. محافظ دهان “بویل اند بایت” از مواد ترموپلاستیک ساخته شده است. برای نرم شدن در آب گرم قرار می گیرد. سپس در دهان قرار می گیرد و با استفاده از فشار انگشت و زبان در اطراف دندان ها شکل می گیرد.

محافظ های دهان سفارشی: محافظ های دهان سفارشی براساس دستورالعمل دندانپزشک بطور جداگانه در مطب دندانپزشکی یا آزمایشگاه حرفه ای طراحی و ساخته می شوند. ابتدا ، دندانپزشک شما از دندانهای شما قالب می گیرد و سپس یک محافظ دهان با استفاده از یک ماده خاص روی مدل ایجاد می شود. به دلیل استفاده از مواد مخصوص و به دلیل وقت و کار اضافی، این محافظ دهان سفارشی نسبت به انواع دیگر گران تر است ، اما بیشترین راحتی و محافظت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

به طور کلی، محافظ های دهان فقط دندانهای فوقانی شما را می پوشانند، اما در برخی موارد (مانند اینکه در فک تحتانی خود از بریس یا وسیله ثابت دندان استفاده کنید). دندانپزشک شما برای دندانهای پایین نیز محافظ دهان ایجاد می کند. دندانپزشک شما می تواند بهترین محافظ دهان را برای شما پیشنهاد کند. یک محافظ موثر دهان باید راحت باشد، در برابر پارگی مقاومت کند ، دوام داشته باشد و تمیز کردن آن آسان باشد و نباید تنفس یا گفتار شما را محدود کند.


راهنمای تجهیز مطب دندانپزشکی


چگونه متوجه شویم که به نایت گارد نیاز داریم

کسانی که شبها دچار دندون قروچه هستند علایمی از خود به جای میگذارند که میتوان متوجه شد که هنگام خواب دندانهایشان را به هم فشار داده و ساییده شده است. از مهمترین و بارزترین علایم دندون قروچه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردردی که هنگام برخواستن از خواب با او همراه است.
  • احساس درد در ناحیه فک و صورت
  • لایه‌های میانی دندان و پرکردگی‌‌ها به دلیل فشار زیاد شکسته شده و جدا میشوند.
  • شکستگی دندان، لق شدن دندان و از بین رفتن آن از علایم دندون قروچه شدید است.
  • کسانی که شبها دندون قروچه دارند در طول روز بر این تصور هستند که شب را به خوبی استراحت نکردند.
قیمت Night Guard

چه مدت باید از نایت گارد استفاده کنیم

مدت زمانی که باید از نایت گارد برای رفع مشکل استفاده شود دقیقا با میزان و شدت این مشکل تناسب دارد. باید در نظر داشت مدت زمان درمان برای هر فرد متفاوت است. پس نمیتوان مدت زمان مشخصی برای درمان این مشکل تعیین کرد. اما معمولا بیماران برای رفع این مشکل در حدود ۵ تا ۱۰ سال از نایت گارد دندان استفاده میکنند.


پیوند استخوان چیست


مزایای استفاده از Night Guard

محافظ دندان به صورت کلی می‌تواند به عنوان یک پیشگیری کننده از نامنظمی دندان ااستفاده شود. اما در ادامه با چند مورد از مهمترین مزایای آن آشنا خواهیم شد.

یک) باعث متوقف شدن درد ناشی از دندان قروچه می‌شود

اگر صبح به صبح با درد یا ناراحتی در فک ، گوش یا سر خود از خواب بیدار شدید ، احتمال دارد به این خاطر باشد که شما در طول خواب دندان قروچه می‌کنید. اگرچه عادات خوبی مثل حذف کافئین از رژیم غذایی و ورزش کردن یا انجام سایر راهکارهای مقابله با استرس می‌توانند کمک کنند. اما این‌ها روش‌های درمانی قابل اطمینانی نیستند. کارکرد نایت گارد آن است که دندان‌ها را مهار کرده و فشار ناشی از دندان قروچه را جذب خود می‌کند. برای استفاده از آن تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که هنگام رفتن به رختخواب یا وقتی دچار استرس می‌شوید. آن را روی دندان‌های خود فشار دهید. نیاز به هیچ کار دیگری نیست و هیچ دردی هم حس نخواهید کرد.

دو) از مینای دندان و لثه محافظت می‌کند

علاوه بر احساس بهتر ، استفاده از نایت گارد در جلوگیری از ساییدگی مینا و آسیب‌دیدگی لثه‌ها نیز موثر است. مینا لایه محافظی است که روی دندان را پوشانده و به عنوان مثال هنگامی که چیزی سرد یا گرم می‌نوشیم، از دندان در مقابل حساسیت دندانی محافظت می‌کند. خط لثه ریشه دندان‌ها را پوشش داده و از آن‌ها در برابر درد و عفونت‌های باکتریایی محافظت می‌کند. آسیب رسیدن به مینا و لثه اثرات مخرب پنهان دندان قروچه هستند. اغلب تا چک-آپ دوره‌ای بعدی دندان‌ها مشخص نمی‌شوند. تا آن زمان ، ممکن است بافت آسیب دیده باشد. تاج دندان یا سایر ساختارهای دندان نیاز به ترمیم و درمان گسترده‌ای پیدا کرده باشند.

محافظ دندان

سه) خطر به هم خوردن تراز دندان‌ها را کاهش می‌دهد

فرسایش مینای دندان و پایین رفتن خط لثه تنها بخشی از مشکلات مربوط به جا به جا شدن دندان‌ها است. اگر ارتودنسی کرده باشید حتما تمام مدتی که در دهانتان بریس داشتید تا بتوانید دندان‌های ردیف و مرتبی پیدا کنید. تراز و ردیف کردن دندان‌ها اغلب به عنوان یک درمان زیبایی در نظر گرفته می‌شود. اما ردیف نبودن دندان‌ها ممکن است باعث دندان درد و یا گاز گرفتن گونه یا زبان در هنگام غذا خوردن می‌شود. یا حتی مانع از آن شود که فرد بتواند به خوبی از راه بینی تنفس کند.


عصب کشی دندان چگونه انجام می‌شود


چه مدت باید از نایت گارد استفاده کرد

نایت گارد را می توان برای فک بالا یا پایین استفاده کرد. ولی معمولا برای فک بالا بهتر و راحت تر است. زمان استفاده از نایت گارد بستگی به شدت مشکل پیش آمده در بیمار دارد. و معمولا” بین ۵ تا ۱۰ سال بسته به شدت آن طول می کشد.


کاربرد زینک اکساید اوژنول


سخن پایانی

یکی از راه‌های مراقبت از سلامت دندان‌ها و جلوگیری از خطرات احتمالی دندان قروچه استفاده از نایت گارد است. که هنگام خواب و انجام کارهای روزمره بر روی دندان هایتان قرار میگیرد. از مینای دندان و احتمال سایش و ترک خوردن دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

مزایای استفاده از نایت گارد

سوالات متداول

آیا استفاده از محافظ دندان در طول روز بی‌ خطر است؟

بله اما اکثر افراد در طول شب از این وسیله استفاده می کنند اما زمانی که سطح اختلالات در فرد بسیار بالا باشد، ممکن است پزشک به فرد توصیه کند تا در طول روز نیز از این وسیله استفاده کند تا بتواند مانع ورود فشار به فک و دندان ها شود. گاردهای دندان فقط برای جلوگیری از دندان قروچه نیست بلکه افرادی که به وقفه های تنفسی در خواب مبتلا هستند نیز می توانند از این وسیله استفاده کنند.

آیا محافظ دندان می تواند باعث تخریب دندان ها شود؟

خیر! در صورتی که به درستی از یک محافظ دندان استفاده شود، این وسیله از بروز آسیب به دهان و دندان جلوگیری می کند نه آنکه منجر به آسیب دیدن آن شود. با این حال در صورتی که از یک محافظ آلوده یا آسیب دیده استفاده کنید که به درستی در جای خود قرار نگرفته است، محافظ دندان های شما می تواند به سلامت شما آسیب وارد کند. برای این که محافظ دندان شما پاکیزه بماند، حداقل ماهی یک بار آن را به بهترین شکل تمیز کنید.

پیشرودنت

دیدگاهتان را بنویسید