لیفت سینوس و ایمپلنت دندان

حتما نامی از سینوس لیفت (sinus lift ) شنیده اید. این روش درمانی تقریبا 15 سال است که در میان مردم به محبوبیت رسیده است. بیشتر کسانی که دندان های خود را از دست داده اند، علاقه مند به کاشت ایمپلنت هستند. اگر در فک استخوان کافی وجود نداشته باشد، برای انجام ایمپلنت باید روشی مناسب انتخاب نمود. ابتدا کلیپ زیر را مشاهده نمایید سپس در ادامه به بررسی ارتباط لیفت سینوس و ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت.


فهرست مطالب


سینوس دندان چیست؟

سینوس‌ها اجزایی از بدن هستند که بصورت حفره‌های تنفسی در قسمت‌های مختلف فک و صورت قرار دارند، با توجه به اهمیت سینوس دندان در انجام عمل سینوس لیفت بطور مختصر درباره ماهیت سینوس دندان در این قسمت اشاره می‌کنیم. سینوس فک بالا که به سینوس ماگزیلری معروف است یکی از این حفره‌ها می‌باشد، محل قرارگیری این سینوس‌ها در جایی بالای دندان‌های آسیای بزرگ و کوچک است، در بعضی مواقع ریشه دندان در سینوس قرار می‌گیرد.

لیفت سینوس چیست

یکی از این روش ها، استفاده از لیفت سینوس است. حال باید بدانیم سینوس لیفت چیست؟ این عمل را برای افزودن استخوان به فک بالایی انجام می دهند. تا بتواند دندان های نیش و آسیاب را به راحتی در برگیرد. جراحی سینوس لیفت ایمپلنت به پیوند سینوس نیز شهرت دارد. در اصل باید به پیوند استخوانی اشاره نماییم که بین استخوان سینوس آرواره بالا و فک رخ می دهد. که این سینوس در دو طرف بینی قرار گرفته است. تا بتوانیم برای استخوان جا باز کنیم. عمل سینوس لیفت را معمولا باید یک پزشک متخصص و با تجربه انجام دهد.

لیفت سینوس‌ها

جراحی سینوس لیفت و ایمپلنت زمانی انجام می شود که ارتفاع استخوان در فک بالا به میزان کافی وجود نداشته باشد. یا این که سینوس ها به فک نزدیک باشند. در این حالت نیاز به جراحی سینوس لیفت در ایمپلنت خواهیم داشت.

چرا جراحی سینوس لیفت انجام می شود

علت احتیاج به سینوس لیفت این که شما دچار تحلیل استخوان در ناحیه سینوس باشد و قطر استخوان به حدی نباشد که بتوان پایه ایمپلنت را در آن ناحیه قرار داد و قسمت تحلیل رفته به حفره های سینوسی پر شده باشد. برای قرار دادن ایمپلنت در ناحیه سینوس ها ، دکتر انجام عمل لیفت سینوس را انجام می دهد. دکتر ابتدا سینوس را کمی به بالا هل می دهد و آن ناحیه را مواد پیوند استخوان قرار می دهد.


نکاتی درباره تجهیز مطب دندانپزشکی


آماده سازی پیش از انجام عمل چگونه انجام می‌شود

استخوانی که در لیفت سینوس مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است از بدن خود فرد گرفته شود که به آن استخوان اتوژن (Autogenous bone grafts)میگویند یا ممکن است از یک فرد متوفی برداشته شود که استخوان آلوژنیک (allogeneic bone graft) نام دارد و یا ممکن است استخوان گاو باشد که زنوگرفت (Xenograft) نامیده می شود.

اگر از استخوان خودتان در عمل لیفت سینوس استفاده شود مقداری از استخوان ناحیه دیگری از بدن یا دهانتان بریده شده و برای پیوند زدن به استخوان فک مورد استفاده قرار می گیرد در برخی موارد نیز جراح استخوان را از ران یا یا استخوان کشکک زانو میگیرند.

شاید نیاز به عکسبرداری با اشعه ایکس از لیفت سینوس باشد تا دندانپزشک بتوانند آناتومی بدن شما را بررسی کنند. همچنین ممکن است از سی تی اسکن خاصی برای بررسی استخوان و سینوس استفاده شود. این اسکن دندانپزشک را قادر می سازد تا به طور دقیق ارتفاع و پهنای استخوان موجود را ارزیابی کرده و از سلامت سینوسهای شما مطمئن شود.

اگر به آلرژی فصلی دچار باشید حتما باید زمانی را برای عمل لیفت سینوس در نظر بگیرید که آلرژی فعال نباشد. همچنین در صورتیکه سینوس چرکی باشد یا به بیماری‌های دیگری دچار باشید که روی سلامت سینوس شما موثر است ابتدا باید بیماریها را درمان کرده و سپس عمل لیفت سینوس را انجام دهید.


دکوراسیون مطب دندانپزشکی


سینوس لیفت بسته

اگر میزان تحلیل استخوان عمودی از 2 میلیمتر کمتر باشد، این روش برای بیمار مناسب است. جراح در این روش، با استفاده از دریل زیر سینوس را سوراخ و پودر استخوان را به آن تزریق می نماید. برای عدم برخورد سینوس با ابزار های دندانپزشکی، دقت بسیار بالایی برای جراح لازم می باشد، در غیر این صورت بیمار با عوارضی مانند پارگی سینوس و یا عفونت رو به رو خواهد شد. این روش نسبت به سینوس لیفت باز، کم تهاجمی تر و کم هزینه تر بوده و در زمان کوتاه تری انجام می گیرد. اما عیبی که دارد، این است که عدم موفقیت آن در روز عمل قابل تشخیص نمی باشد.

سینوس لیفت باز

اگر به حدود 5 سانتیمتر استخوان نیاز باشد، سینوس لیفت باز انجام می گیرد. در این روش، جراح با برشی در بافت لثه، سینوس را به سمت بالا برده و جای خالی را با پودر استخوان پر می کند. کاشت ایمپلنت همزمان با سینوس لیفت باز ممکن است. از مزیت های این روش، مشخص بودن موفقیت در روز عمل و همچنین افزایش استخوان بدون هیچ محدودیتی می باشد.


بهترین مواد ضدعفونی کننده کانال ریشه دندان


جراحی سینوس لیفت چگونه انجام می شود؟

  • جراحی براحتی از طریق داخل دهانی و با بیحسی موضعی و در مطب و بدون درد و ناراحتی انجام میشود
  • پس از کنار و بالا زدن غشای سینوس پودر استخوان و مواد پیوندی در محل قرار داده شده
  • پس از پوشانده شدن با یک غشای مصنوعی (ممبرین) محل برش بخیه میشود.
  • بسته به میزان تحلیل استخوان میشود ایمپلنت را در همان جلسه یا ۶ ماه بعد (پیوند موفقیت آمیز استخوان) در محل مورد نظر قرار داد.

چه زمانی جراحی همزمان سینوس با ایمپلنت امکان پذیر است؟

انجام همزمان جراحی سینوس لیفت و ایمپلنت زمانی امکانپذیر است که هنوز مقداری استخوان فک (حداقل ۵ میلی متر) وجود داشته باشد.

ایمپلنت دندان و لیفت سینوس

در چه شرایطی نباید عمل لیفت سینوس و کاشت ایمپلنت را همزمان انجام داد؟

  • اگر عفونت قابل ملاحظه ای روی داده است.
  • اگر اسکن استخوان و معاینات پیش از جراحی نشان می دهند ممکن است ثبات استخوان برای کاشت فوری ایمپلنت کافی نباشد.
  • با این حال بسته به اندازه پیوند و شرایط خود بیمار، لیفت سینوس و کاشت ایمپلنت را ممکن است بتوان همزمان انجام داد. شرایط هر کسی تفاوت دارد و دندانپزشک باید در این زمینه تصمیم بگیرد.

تجهیز مطب دندانپزشکی


چه کسانی باید لیفت سینوس را پیش از کاشت ایمپلنت دندان انجام بدهند؟

در صورتی که دندان از دست رفته یا صدمه دیده خود در فک بالا را می خواهید با ایمپلنت جایگزین کنید اما استخوان فک در عقب دهان در نزدیکی های سینوس، کافی نیست ممکن است لازم باشد این عمل جراحی را پشت سر بگذارید.

علت کمبود استخوان در این ناحیه میتواند یکی از موارد زیر باشد:

  • نقص مادرزادی
  • بیماری پیشرفته لثه و پریودنتال
  • سرطان
  • برخی درمانهای پزشکی یا دارویی
  • تحلیل رفتن استخوانها با افزایش سن
  • لیفت سینوس در مواردی هم که سینوسها خیلی به فک بالا نزدیک هستند و فضای کافی برای ایمپلنت وجود ندارد انجام می شود.

آیا انجام ایمپلنت همزمان بعد از سینوس لیفت امکان پذیر است؟

انجام جراحی سینوس لیفت به منظور افزایش قطر استخوان در نواحی سینوس است و پس از انجام این درمان ، احتیاج به مدت زمانی برای بهبود و پیوند مواد به استخوان وجود دارد و پس از آن ایمپلنت قرارداده می شود. البته در برخی موارد که فقط احتیاح به تقویت خفیفی وجود دارد ، می توان به صورت همزمان انجام شود.

تفاوت بین سینوس لیفت و پیوند استخوان چیست ؟

در انجام پیوند استخوان در ناحیه ای که قرار است ایمپلنت انجام شود ، مواد پیوند قرار داده می شود اما در سینوس لیفت سینوس ها به بالا برده می شود و در ناحیه بالا برده شده ، پیوند استخوان انجام می شود.


نایت گارد چه کاربردی دارد


اصول مراقبتی پس از عمل

  • مشاهده کبودی و تورم در روی صورت پس از انجام عمل سینوس لیفت گسترده امری طبیعی است این کبودی گاها تا زیر چشم پیش می رود. برای کاهش ورم و کبودی بلافاصله کمپرس سرد و بعد از گذشت ۴۸ ساعت کمپرس آب گرم را روی صورت در محل عمل لیفت سینوس قرار دهید.
  • ممکن است پس از عمل با خونریزی بینی بصورت قطره‌ای و اندک مواجه شوید، که با قطره‌های تجویز شده می‌توان این مشکل را رفع کرد.
  • از استعمال دخانیات بخصوص کشیدن سیگار به مدت دو هفته بعد از جراحی سینوس خودداری کنید.
  • برای مصرف نوشیدنی از استفاده از نی به دلیل فشار وارده برسینوس‌ها بپرهیزید.
  • در هنگام عطسه و سرفه برای جلوگیری از فشار وارده بر سینوس ها دهان خود را باز نگهدارید.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن در محل‌های غیر جراحی و دهانشویه‌های حاوی کلرهگزیدین بسیار ضروری است.
لتفت سینوس و ایمپلنت دندان

آشنایی با عوارض جراحی

  1. امکان دارد بعد از رفتن تاثیر داروی بیهوشی، در ناحیه جراحی احساس درد کنید.
  2. توصیه میشود که از داروهای ضد درد و ضد التهاب تا چند روز استفاده کنید.
  3. برای رفع تورم از کیسه اب یخ استفاده کنید.
  4. خونریزی پس از عمل اتفاق معمولی است، که به شکل تغییر رنگ بزاق خود را نشان می دهد. ( خون و بزاق با هم ترکیب می شوند.)
  5. برای رفع خونریزی چای کیسه ای را بین پانزده تا بیست دقیقه به ارامی روی محل جراحی فشار دهید.
  6. مصرف انتی بیوتیک را تا اتمام قرص ها ادامه دهید. (در صورتی که علایم بیماری رفع شد، باز هم به خوردن قرص ها ادامه دهید تا دوره آن تمام شود.)

امکانات و مزایای استفاده از ساکشن دندانپزشکی


سوالات متداول

بعد از جراحی سینوس لیفت، شرایط چگونه خواهد بود؟

این جراحی سرپایی بوده و نیازی به بستری شدن ندارد. بنابراین افرادی که تحت این نوع عمل قرار می گیرند، می تواند به منزل برگردند. البته با درد، ورم و خونریزی رو به رو هستند که با رعایت توصیه های دندانپزشک خود این دوره نقاهت را پشت سر خواهند گذاشت.

چه مدت بعد از جراحی سینوس لیفت، کاشت ایمپلنت دندان انجام می شود؟

بهبودی کامل بعد از سینوس لیفت بین 2 تا 3 ماه زمانی می برد که بعد از آن، استخوان قدرت کافی خود را به دست می آورد.

منبع مورد استفاده استخوان در جراحی لیفت سینوس چیست؟

در اکثر موارد از استخوان بدن خود بیمار استفاده می شود که بافتی زنده دارد و می تواند بهبودی را سرعت ببخشد. با این حال محصولات سنتتیک و یا استخوان گاو نیز در برخی از مواقع مورد استفاده قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید