مقایسه کاربرد انواع دستکش دندانپزشکی

یکی از مهم‌ترین ابزارها برای انجام عمل‌های پزشکی، دستکش است. دستکش پزشکی ابزاری است که باید کاملا تمیز بوده و برای هر بیمار به طور جداگانه استفاده شود. چرا که در غیر این صورت عفونت، ویروس، میکروب یا بیماری به راحتی از بیماری به بیمار دیگر منتقل شده و او را از پا خواهد انداخت. به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین وظایفی که بر عهده پزشک قرار دارد، آشنایی با انواع دستکش‌های پزشکی و موارد کاربرد هر یک است. این دانش نه تنها به سلامت بیمار کمک خواهد کرد، بلکه نقش زیادی در افزایش بازدهی پزشک خواهد داشت. در این مقاله به معرفی انواع دستکش های پزشکی و دندانپزشکی و بررسی هر یک خواهیم پرداخت همچنین برای دریافت قیمت دستکش دندانپزشکی میتوانید به بخش فروشگاه پیشرودنت مراجعه کنید.


فهرست مطالب


مقدمه

کارکنان دندانپزشکی همواره در معرض انواع میکروارگانیسم­های موجود در خون، بزاق و در نتیجه، انواع بیماری­های ویروسی مانند ایدز و هپاتیت قرار می گیرند. بنابراین، استفاده از وسايل حفاظت شخصي و احتياط در استفاده از وسايل تيز ضرورت دارد.زیرا اولاً امکان واکسیناسیون براي تمامی بیماری های عفونی مانند هپاتیت CوHIV در حال حاضر وجود ندارد و دوماتأثير واكسیناسیون در تمامی افراد و براي هميشه صد­درصد نيست.

وسايل حفاظت شخصي به صورت خلاصه در پنج گروه قابل تقسيم است:

  • دستكش (gloves)
  • ماسك (mask)
  • عينك­ محافظ (protective eyewear) و محافظ صورت (face shield)
  • لباس­ محافظ (protective cloth)
  • کفش مخصوص یا پوشش مخصوص کفش

هدف کلی استفاده از این وسایل، حفاظت از مخاط دهان، بینی، چشم و پوست صورت است.

دستكش پوشيدن دستكش (donning) در هنگام تماس دست با ترشحات مخاطی، معاينۀ پوست ناسالم (non-intact) وسطوح آلوده به مایعات دهان الزامي است (معاینه سطوح مرطوب دهان حتما با دستکش انجام شود). این عمل از تماس مستقيم (direct contact) با ميكروارگانيسم­هاي محیط دهان و سطوح آلوده، انتقال عفونت از بيمار به کارکنان دندانپزشكي و برعکس، تماس با مواد شيميايي مضر(مواد ضدعفوني­کننده، داروي ظهور و ثبوت) و تا حدودی از ایجاد صدمات مکانیکی جلوگیری مي­کند.


کاربردهای ترالی در دندانپزشکی


بررسی انواع دستکش های پرکاربرد در دندانپزشکی

دستكش­ های یک­بار مصرف از مواد مختلفی مانند لاتکس، وینیل، نیتریل، نئوپرین، پلی­اتیلن، پلی­یورتان، پلی­وینیل­کلراید، پلیوینیل الکل و پلی­ایزوپرین و به دو صورت حاوی پودر (Powdered) و بدون پودر(powder less) ساخته شده ­اند. نوع لاتکس و بدون پودرمتداول­ تر است. ذکر این نکته مهم ضروری است: اگرچه پوست سالم (intact) اولین سد دفاعی عالی در برابر نفوذ میکروارگانیسم ها است اما معمولا بویژه در اطراف ناخن و انگشتان نمی توان به سالم بودن آن اطمینان داشت و مجدد تاکید می شود لمس و تماس با سطوح مرطوب مخاط دهان حتما باید با استفاده از دستکش صورت گیرد.

سایزهای مختلف دستکش‌های پزشکی

دستکش لاتکس

دستکش‌های لاتکس دستکش‌های شیری‌رنگ و نسبتا نازکی هستند که به دست می‌چسبند. به همین دلیل برای استفاده راحت‌تر از آن‌ها از مواد پودری در داخل آن‌ها استفاده شده است. در ابتدا پودر مورد استفاده در این دستکش‌ها از کربنات کلسیم و پودر لیکا پدیم ساخته می‌شد. این مواد باعث بروز حساسیت در استفاده‌کنندگان شد. به‌خصوص که پزشکان و دندان‌پزشکان مدت طولانی از این دستکش‌ها استفاده می‌کردند و عرق دست آن‌ها باعث تشدید حساسیت می‌شد. به همین دلیل در مدل‌های جدید این دستکش از پودر مخصوصی که از آرد ذرت به دست می‌آمد استفاده شد. این پودر جذب پوست نشده و در مدت طولانی نیز سلول‌های آن را تحریک نمی‌کرد.

دستکش لاتکس پودری

به‌طورکلی از دستکش لاتکس پودری برای کاربردهای ظریفی نظیر جراحی‌ها و معاینات ظریف استفاده می‌کنند. چرا که این دستکش‌ها کاملا به دست چسبیده و قدرت مانور انگشتان را بالا می‌برند. به علاوه برای انجام کارهای آزمایشگاهی نیز از دستکش لاتکس پودری استفاده می‌شود. البته باوجود استفاده از پودرهای ضدحساسیت در این دستکش‌ها هنوز هم برخی افراد نسبت به آن‌ها واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهند. به همین دلیل نوع بدون پودر آن‌ها نیز تولید و روانه بازار شده است.

دستکش لاتکس بدون پودر برای دندانپزشکی

به‌منظور جلوگیری از بروز حساسیت در افراد مختلف دستکش لاتکس بدون پودر تولید شد. این دستکش‌ها ازنظر کیفیت ساخت و مواد اولیه تفاوت چندانی با دستکش لاتکس پودری نداشته و کاربرد یکسانی با آن دارد. به دلیل اینکه پودر مورد استفاده در دستکش لاتکس پودری برای راحت‌تر شدن پوشیدن دستکش‌ها استفاده می‌شود، حذف آن در نوع بدون پودر ممکن است باعث سخت‌تر شدن این فرایند گردد. بااین‌حال استفاده از دستکش لاتکس بدون پودر به دلیل امکان ایجاد حساسیت‌های کمتر بیشتر از نوع پودری رواج دارد.

دستکش لاتکس

این نوع دستکش­ها از مواد طبیعی ساخته شده و لاستیکی هستند. معمولا افراد تنها درصورتی از انواع دیگر دسکش استفاده می­کنند که به لاتکس حساسیت داشته باشند. درصورتی که آلرژی مشکل ساز نباشد، این نوع دستکش­ها بعلت راحتی نسبت به دستکش­های وینیل ترجیح داده می­شوند. این نوع دستکش قابل ضدعفونی کردن با الکل است.

لوازم و تجهیزات دندان پزشکی

کاربردهای دستکش لاتکس

معمولاً این دستکش ها برای محیط های آشپزی، آزمایشگاهی و معایناتی که نیاز به انجام کار دقیق با دست است، مناسب می باشد. دستکش های لاتکس می توانند منجر به واکنش های آلرژیک برای برخی از کاربران شود، اما با این وجود بسیار پرمصرف می باشند چرا که به دلیل انعطاف پذیری و استحکام این دستکش ها، دست کاربر به راحتی داخل دستکش می شود و به وی اجازه می دهد همه چیز را به راحتی لمس نماید که باعث بهبود عملکرد متخصصان و جراحان پزشکی می شود. دستکش های مورد استفاده در جراحی اساساً از لاتکس طبیعی یا مصنوعی ساخته می شوند. استفاده از دستکش های لاتکس پزشکی قدمتی صد ساله دارد. دلایل بسیاری برای استفاده از این دستکش ها در معاینات و جراحی ها وجود دارد.

ایراد استفاده از دستکش‌های لاتکسی

خفیف ترین حساسیتی که ممکن است دستکش های لاتکس برای دستان شما ایجاد کند، به صورت خشکی، خارش، سوزش، پوسته ریزی و قرمزی پوست است که در اثر استفاده مداوم از لاتکس دیده می شود. ممکن است پس از چند هفته استفاده، این حساسیت ها به صورت شدیدتری بروز پیدا کنند. نادرترین و شدیدترین نوع حساسیت، حساسیت تماسی فوری است که بعد از تماس علائم حساسیت به صورت آبریزش بینی، قرمزی چشم، گرفتگی عضلانی، کهیر و خارش شدید نمایان می شود.

مزایا استفاده از دستکش لاتکس

  • مانند پوست دوم روی دست می­خوابد
  • برای مدت طولانی قابل استفاده است(حدود 16 ساعت)
  • در موارد مواجهه با عفونت مناسب است
  • حس لامسه تا حد زیادی حفظ می­شود
  • بعلت پودر داخل آن­ها پوشیدنآن ساده­تر است
  • بسیار الاستیک و مقاوم هستند
  • زیست تخریب ­پذیر هستند

بررسی کاربردهای آرسی پرپ در دندانپزشکی ترمیمی


دستکش نیتریل

این نوع از دستکش­ها از لاستیک مصنوعی ساخته شده و در موارد حساسیت به لاتکس، یک جایگزین مناسب به شمار می­آیند. این دستکش­ها مقاومت زیادی نسبت به سوراخ شدن از خود نشان داده و معمولا توسط مراکز پزشکی استفاده می­شوند. این نوع دستکش معمولا قبل از عرضه در بیمارستان­ها و مراکز بهداشتی تست­هایی جهت سنجش کیفیت را از سر می­گذرانند. این نوع دستکش قابلیت ضد عفونی کردن با اتانول را دارد.

جراحی در دندان پزشکی

کاربردهای دستکش نیترل در دندانپزشکی

دستکش نیتریل در محیط های آزمایشگاهی، شیمیایی و یا آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه اکثر آزمایشگاه ها به منظور کاهش وقوع حساسیت به لاتکس در کارگران، دستکش نیتریل را جایگزین دستکش لاتکس می کنند. دستکش های نیتریل (high nitrile) آزمایشگاهی با درجه بالای مهارت و چابکی، به منظور کاهش دادن ریسک حوادث و جراحات می باشد.

مزایا استفاده از دستکش نیتریل

  • عاری از لاتکس
  • مقاومت فیزیکی بالا
  • حفظ حس لامسه
  • چسبیدن به پوست دست
  • مناسب در شرایط مواجهه با عفونت
  • امکان استفاده برای زمان طولانی(حدود 8 ساعت)
  • مقاوم در برابر اکثر مواد شیمیایی
  • امکان ذخیره­سازی طولانی مدت
  • قابل دسترسی در رنگ­های آبی و مشکی جهت تشخیص راحت­تر سوراخ

راهنما خرید فرز دندانپزشکی


دستکش‌­های وینیل

این نوع دستکش­ها یک انتخاب رایج در صنایع غذایی و موقعیت­هایی که در آن­ها دوام و محافظت میکروبی در اولویت نیستند، می­باشند. هرچند موارد استفاده از این دستکش­ها محدودتر است، اما از قیمت کمتری برخوردارند. این نوع دستکش پس از مقابله با الکل در مقابل عوامل عفونت­زا، نفوذپذیر خواهد بود.

کاربردهای دستکش نیتریل

این دستکش ها معمولاً در تمیز کاری، نقاشی، مونتاژ کاری، محیط های آزمایشگاهی و آشپزی استفاده می شود. همچنین پیشنهاد می شود در هنگام انجام قالبگیری های دندانپزشکی نیز از دستکش های وینیل استفاده شود، زیرا سولفور موجود در دستکش های لاتکس می تواند مانع سفت شدن ماده قالبگیری گردد.

دستکش جراحی دندانپزشکی

مزایا استفاده از دستکش نیتریل

  • عاری از لاتکس
  • گشادتر هستند
  • مناسب برای کارهای کوتاه مدت و کم خطر
  • ضداستاتیک

کاربردهای قلم کامپوزیت دندانپزشکی

کاربرد دستکش نایلونی در دندانپزشکی

این نوع دستکش­ها قالب دست را به خود نمی­گیرندو جهت جلوگیری از ورود عوامل میکروبی کارآیی ندارند. در صورت ضدعفونی کردن آن­ها توسط الکل، نفوذ آن­ها نسبت به عوامل عفونی افزایش می­یابد.


آموزش استفاده از وارنیش فلوراید


خرید دستکش دندانپزشکی

اگر قصد خرید دستکش برای انجام معاینه یا کارهای دندانپزشکی دارید، می‌توانید از طریق لینک زیر از فروشگاه اینترنتی لوازم و تجهیزات دندانپزشکی پیشرودنت بازدید نمایید. در ادامه چندین نمونه از محصولات موجود در سایت نمایش داده است. برای آگاهی از ویژگی‌های هر کدام کافی است روی محصول مد نظر خود کلیک کنید.


کاربردهای پین دندانپزشکی


سخن پایانی

حال اگر بخواهید یک انتخاب دقیق بین دستکش های نیتریل و وینیل و لاتکس داشته باشید، از بین انواع دستکش ها، دستکش های نیتریل می تواند بهترین گزینه باشد. این دستکش همانند دستکش وینیل جایگزین مناسبی برای افراد دارای حساسیت به دستکش لاتکس است و از لاتکس مقاوم تر و از وینیل راحت تر و نرم تر است. طبق تحقیقات برانکارد دلایل بسیاری وجود دارد که نیتریل را بهترین دستکش از نظر درجه ی پزشکی معرفی کرده است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمام دستکش های نیتریل درجه پزشکی دارند و بدون لاتکس هستند و در نتیجه ضدحساسیت بوده و احتمال بروز واکنش های حساسیتی و ناراحتی های پوستی را کاهش می دهند.
  • نسبت به دستکش های وینیل و لاتکس ضخامت بیشتری داشته که سبب شده مقاومت آنها بیشتر شود و بنابراین به آسانی سوراخ یا پاره نشود.
  • همچنین سد محافظتی بسیار مقاومی می باشند و در برابر مواد شیمیایی مانند حلال های چربی و روغن ها مقاومت می کنند.
  • دستکش های نیتریل نسبت به دو نوع دستکش دیگر قابلیت انعطاف پذیری بیشتری داشته و خاصیت کشسانی بیشتری نیز دارد.
  • طراحی نرم و قابل انعطاف آنها، پوشش مناسبی را فراهم کرده است؛ همچنین الگوی چسبناک آنها به مهارت و چابکی دست کمک می کند.

سوالات متداول

بهترین دستکش برای انجام عمل جراحی کدام است؟

اگر بخواهیم از میان دستکش های پزشکی وینیل ، لاتکس و نیتریل انتخاب دقیق تری داشته باشیم، به این نتیجه خواهیم رسید که دستکش نیتریل بهترین گزینه است. این نوع دستکش های پزشکی انتخابی مناسب برای افرادی است که به دستکش لاتکس حساسیت دارند. دستکش های نیتریل از دستکش های لاتکس مقاوم تر و از دستکش های وینیل راحت تر و منعطف تر است.

مزایای استفاده از دستکش لاتکس چیست؟

١. مانند پوست دوم روی دست می­خوابد. ٢. برای مدت طولانی قابل استفاده است(حدود 16 ساعت). ٣. در موارد مواجهه با عفونت مناسب است. ٤. حس لامسه تا حد زیادی حفظ می­شود.

دیدگاهتان را بنویسید