کامپوزیت دندانپزشکی و مزایا و معایب انجام کامپوزیت

کامپوزیت دندانپزشکی ترکیبی تقویت شده از چند ماده مختلف است که در ترمیم و درمان های زیبایی دندان توسط دندانپزشکان استفاده می شود، و خرید کامپوزیت دندان پزشکی همیشه جزو لیست سبد خرید دندانپزشکان بوده است. کامپوزیت‌ به دلیل شباهت شباهت رنگ به دندان باعث زیباتر شدن لبخند میشود، همچنین دوام و ماندگاری خوبی داشته و کار کردن با آن زمان و هزینه کمتری نیاز دارد.

خرید کامپوزیت دندانپزشکی

در این مقاله مطالب زیر را خواهیم دید:

کامپوزیت ماده ای خمیری و سفید رنگ است که با کمک ترکیبات چسبنده روی دندان قرار گرفته و با تابش نور سفت و سخت میشود تا به استحکام نهایی خود برسد. برخی از کامپوزیت‌ها به دلیل زیبایی بیشتر در ونیر کامپوزیت‌ استفاده میشوند که روکش هایی نازک ولی مستحکم از جنس کامپوزیت‌ اند که به دلایل مختلف از جمله زیبایی روی دندان چسبانده میشوند. منبع

با توجه به این که ونیر در اکثر موارد نیاز به تراش دندان ندارد و همچنین کامپوزیت استحکام و خواص خوبی دارد می توان مطمئن بود که درمانی زیبا مطمئن بادوام و بی ضرر به بیمار تحویل داده میشود.

همچنین کامپوزیت‌ برخلاف لامینت نیازی به لابراتوار ندارد و توسط دندانپزشک روی سطح دندان قرار گرفته و با تابش نور سفت و سخت میشود و با پالیش و پرداخت شبیه دندان طبیعی میشود و نیازی به کار لابراتواری نیست که باعث کاهش هزینه ها و صرفه جویی در وقت میشود.


مقایسه برندهای مختلف فایل روتاری


آشنایی با کامپوزیت دندانپزشکی

از مهم ترین کاربرد های کامپوزیت میتوان به ترمیم پوسیدگی و سیاه شدگی دندان خصوصا در دندان‌های جلویی ترمیم شکستگی ها و برطرف کردن لکه های رنگ اشاره کرد.

کامپوزیت دندان خرید

علاوه بر موارد فوق از کاربرد های زیبایی کامپوزیت میتوان به لامینت و ونیر اشاره کرد . لامینت کامپوزیتی در مقایسه با سرامیکی ثبات رنگ و زیبایی کمتری دارد ولی در عوض هزینه آن هم کمتر است.


معرفی انواع نسل‌های باندینگ


مزایا و معایب کامپوزیت دندان

کامپوزیت‌ دندان هم مانند بسیار دیگر از درمانهای پزشکی و دندانپزشکی مزایا و معایب خاص خود را دارد که در پایین به آنها اشاره خواهیم کرد.

مزایای درمان کامپوزیت

  • در این روش دندان تراش داده نمیشود یا خیلی کم تراش می خورد که باعث سلامت دندان می شود.
  • تعمیر کامپوزیت بسیار ساده است.
  • مدت زمان انجام فرآیند کوتاه است.
  • معمولا نیازی به داروی بی حسی نیست مگر در برخی افراد خاص.
  • استحکام و مقاومت آن از لمینت بیشتر است.
  • شکل و فرم ظاهری آن شبیه دندان های ایده آل است.
  • به لابراتوار نیاز ندارد که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه میشود و احتمال خطای انسانی کم می شود.

معایب درمان

  • کامپوزیت های با کیفیت ظاهر طبیعی و براقیت دندان را به خوبی بازسازی نمی کنند.
  • کامپوزیت ها نیازمند مراقبت بهداشتی بیشتری نسبت به گذشته است.
  • ایجاد لک و تغییر رنگ در کامپوزیت که با پالیش مجدد رفع می شود.

بررسی کاربرد قلم کامپوزیت دندانپزشکی


مراحل انجام کامپوزیت دندان در مطب دندانپزشکی

در درمان های کامپوزیت علاوه بر کیفیت خرید کامپوزیت دندانپزشکی ، مهم ترین عامل هنر دانش و تجربه دندانپزشک است و پس از آن انتخاب رنگ کامپوزیت حائز اهمیت است پس بهتر است که انتخاب رنگ بر عهده دندانپزشک با تجربه باشد.

زمان مورد نیاز: 4 ساعت.

مراحل کار انجام کامپوزیت بر روی دندان چگونه انجام می‌شود:

  1. ابتدا دندان ها باید با مسواک جرم گیری و شستشو کاملا تمیز شوند.

  2. دندان ها کاملا خشک می شوند.

    با کمک اسید در زمان کوتاهی سطح دندان متخلخل می‌شود تا برای چسبیدن کامپوزیت آماده باشد و بعد از چند ثانیه اسید شسته می شود.

  3. با کمک کامپوزیت سفت و سخت می شود.

    چسب مخصوص کامپوزیت روی دندان قرار می گیرد و کامپوزیت به آرامی روی آن گذاشته شده و فرم داده می شود.

  4. در نهایت کامپوزیت پالیش شده و به فرم دلخواه در می آید.


نکاتی کاربردی درباره دکوراسیون مطب دندانپزشکی


کاربرد کامپوزیت دندانی

کامپوزیت کاربردهای وسیعی دارد از جمله: پر کردن دندان‌های جلویی و عقبی به جای آمالگام سیاه رنگ ، پر کردن دندان هایی که به شدت تخریب شده اند و نیاز به بازسازی کامل دارند، ترمیم دندان‌های شکسته و ترک خوردگی ها، پر کردن فضای بین دندانی، ترمیم بد رنگی و بد شکلی دندان‌ها به طوری که حتی می توان بهم ریختگی های شدید را تا حد زیادی اصلاح کرد و به همین دلیل است که کامپوزیت‌ می تواند در مواقعی جایگزین درمان های طولانی مدت ارتودنسی شود.

کامپوزیت دندان‌های جلو

در میان متقاضیان برای انجام کامپوزیت، بیشترین تقاضا برای کامپوزیت مربوط به دندان های جلو می باشد که در این بین درخواست ها برای درمان زیبایی دندان های جلویی که به آن لبخند هالیوودی می گویند، قابل توجه است.

خرید اینترنتی کامپوزیت دندان

سفید بودن دندان ها در داشتن لبخندی زیبا عامل مهمی است که در این بین انجام روشهای درمانی مختلف و حتی استفاده و خرید بلیچینگ خانگی دندان نیز می تواند به سفیدی دندان کمک کند.

این کار حداقل به کامپوزیت کردن 8 دندان جلویی فک بالا نیاز دارد اما بهترین حالت زمانی است که 8 یا 10 دندان جلویی فک بالا و پایین درمان شود.

البته باید توجه داشت که پیش از کامپوزیت ابتدا باید پوسیدگی ها و مشکلات لثه بیمار حل شود.

پالیش کردن دندان کامپوزیت شده

پس از سفت شدن کامپوزیت با تابش نور، پالیش کردن آن با سه هدف انجام می شود.

  • ایجاد فرم زیبا و براق
  • کاهش رنگ پذیری
  • جلوگیری از زخم شدن لثه و گونه در اثر تماس با کامپوزیت

در طولانی مدت ممکن است در اثر عدم رعایت موارد بهداشتی روی سطح کامپوزیت لکه های رنگ ایجاد شود که با پالیش کردن می توان آنها را دفع کرد.


نکات مهم هنگام کار با آمالگام


انتخاب رنگ کامپوزیت دندان

انتخاب رنگ دندان برای دندانپزشکان میتواند در دو حالت اهمیت داشته باشد:

  1. ترمیم پوسیدگی و شکستگی های دندان‌: در این موارد رنگ کامپوزیت‌ باید با دندان یکی باشد تا باعث زیبایی و رفع نواقص لبخند شود.
  2. درمان های زیبایی: رنگ روکش های ونیر باید با صورت، جنسیت، سن، ظاهر بیمار هماهنگ باشد که باعث می شود انتخاب رنگ به امری حساس تبدیل شود و توصیه می کنیم که این کار را به دندانپزشک با تجربه بسپارید.

قبل از انتخاب رنگ، دندان ها باید کاملا تمیز شده و کمی با بزاق مرطوب شوند. در حین انتخاب رنگ باید زیر نور لامپ و نور طبیعی دندان ها را بررسی کنید تا احتمال اشتباه کمتر شود البته امروزه سیستم های کامپیوتری نیز به کمک دندانپزشکان آمده اند و اشتباهات چشمی را به حداقل رسانده اند.


نکات مهم برای نگهداری از توربین دندانپزشکی


بعد از کامپوزیت دندان چه کارهای باید انجام دهیم؟ مراقبت های بعد از کامپوزیت

مراقبتهای پس از انجام کامپوزیت تاثیر زیادی در طول عمر و زیبایی ترمیم کامپوزیت دارند پس باید به نکات زیر توجه کرد:

  • مواد خوراکی رنگ دار مثل چایی، نوشابه،  قهوه، سس، پفک و… را در ۴۸ ساعت اول به هیچ عنوان مصرف نکنید و پس از آن هم مصرف آن ها را کمتر کنید.
  • بعد از خوردن مواد غذایی رنگ دار فورا مسواک بزنید یا حداقل یک لیوان آب بنوشید.
  • به صورت منظم مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
  • قبل از مصرف دهان شویه با دندانپزشک خود مشورت کنید زیرا برخی از دهان شویه ها مثل کلرهگزیدین در طولانی مدت ممکن است روی رنگ دندان اثر بگذارد.
  • مصرف دخانیات را تا حد ممکن کاهش دهید یا به صفر برسانید.
  • غذاهای سفت مثل یخ، تخمه، سیب، هویج و… می تواند باعث شکستن و لب پَر شدن کامپوزیت شود پس در مصرف آن ها احتیاط کنید.
  • معاینه های دوره ای را فراموش نکنید تا در صورت نیاز به سرعت کامپوزیت را ترمیم و تعویض کنید.

مقایسه گیتس دریل و پیزو ریمر


طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است

کامپوزیت کنید جز یکی از با دوام ترین و ماندگار ترین درمان های زیبایی است خصوصا که در کامپوزیت های جدید از تکنولوژی نانو استفاده شده که باعث افزایش استحکام و کاهش رنگ پذیری شده است.

به طور کلی طول عمر کامپوزیت رابطه مستقیمی با مراقبت های انجام شده(که در بالا قید شد) دارد ولی می توان گفت که کامپوزیت های امروزی در صورت مراقبت صحیح حداقل ۱۰ سال عمر می کند.

تعویض کامپوزیت دندان کار زمان خاصی ندارد و بعد از آسیب به کامپوزیت‌ دندانپزشک به سادگی و بدون آسیب به دندان می تواند کامپوزیت‌ را ترمیم کند.


بیشتر بخوانید: مقایسه برند های کامپوزیت موجود در بازار ایران


عوارض کامپوزیت دندان

به دلیل این که در درمان های کامپوزیت‌ معمولا نیازی به تراش دندان نیست این روش عوارضی به همراه ندارد مگر اینکه نکات بهداشتی رعایت نشود یا پالیش و پرداخت کامپوزیت به خوبی انجام نشود که می توان به تورم لثه، مشکلات مفصل فک، افزایش احتمال پوسیدگی و لقی دندان‌ اشاره کرد.

تمامی عوارض کامپوزیت پس از رعایت نکات بهداشتی و تعمیر یا تعویض کامپوزیت معیوب توسط دندانپزشک ماهر و متخصص رفع می شود.

پس از کامپوزیت هم مانند هر درمان دندانپزشکی دیگری احتمال حساس شدن دندان‌ها تا چند روز یا چند هفته وجود دارد که این به دلیل استفاده از مواد اسیدی در فرآیند کار کامپوزیت است. حساسیت و درد کم تا چند روز طبیعی است اما اگر این حالت به طول انجامید باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

دلایل درد دندان بعد از کامپویزت میتواند به علت های زیر باشد:

  • حساسیت بعد از پر کردن دندان با کامپوزیت که به دلیل حساسیت زا بودن برخی از مواد مورد استفاده است.
  • حساس شدن دندان به سرما و گرما که احتمالا نشان دهنده این است که دندان به عصب کشی نیاز دارد.
  • احساس درد در موقع جویدن که با تنظیم ارتفاع دندان ها برطرف می شود.
عوارض کامپوزیت دندان

برای بسیاری از افراد داشتن دندانهای زیبا دغدغه ای مهم است، روش های مختلفی که با توجه به پیشرفت دانش به وجود آمده حل این دغدغه را آسان کرده است. بنابراین دیگر سفید کردن دندان و زیبا شدن لبخند امری دست نیافتنی نیست.

سوالات متداول

آیا انجام کامپوزیت دندان موجب پوسیدگی دندان خواهد شد؟

کامپوزیت ونیر نه تنها سبب پوسیدگی دندان نخواهد شد، بلکه از بروز آن نیز جلوگیری می کند. چرا که این ونیر های دندانی با ایجاد لایه ای نازک از سطح دندان در مقابل پوسیدگی محافظت می کنند. البته لازم به ذکر است که در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان خود کامپوزیت دندان هم مانند تمام دندان های دیگر دچار پوسیدگی خواهد شد.

آیا می توان کامپوزیت ونیر را بر روی دندان ایمپلنت شده انجام داد؟

در این مورد نیز همانند روکش دندان، متخصص وضعیت دندان ها را بررسی کرده و اگر ایمپلنت دندان در شرایط ایده آل قرار داشته باشد می توان ونیر کامپوزیت را روی آن نصب کرد. در غیر این صورت نیاز به تعویض مجدد ایمپلنت دندان می باشد.

3 دیدگاه در “کامپوزیت دندانپزشکی و مزایا و معایب انجام کامپوزیت

دیدگاهتان را بنویسید